Er travle foredragsholdere de bedste?

November måned har været et godt billede på, at foredragsmarkedet er “knækket”. På den ene side har vi de foredragsholdere, der farer rundt i landet med tungen ud af halsen. På den anden side har vi flertallet af foredragsholdere, der har haft få eller ingen foredrag i kalenderen.

Men betyder det, at de travle foredragsholdere er meget bedre foredragsholdere end dem, der har bilen parkeret i garagen? Svaret er nej. Selvfølgelig er mange travle foredragsholdere gode, men det forklarer slet ikke den store forskel på, at nogle foredragsholdere i november har hentet +25.000 i kørepenge, mens andre i november er kommet i tvivl, om batteriet på bilen fortsat virker.

Forskellen er et resultat af, at foredragsmarkedet efterspørger (køberne) og udbyder (foredragsbureauerne) de samme foredragsholdere. 

Den klart største sælger af foredrag i Danmark er Athenas i Odense. Da Athenas samtidig er den klart største ordremodtager (booker), står deres foredragsholdere selvfølgelig for mange af de foredrag, der afholdes. Det er simpelt udbuds -og efterspørgselslogik.

Men har alle foredragsholdere i Athenas haft mange foredrag i november? Nej på ingen måde. Internt her bliver logikken nemt den samme som den klassiske “20/80-regel” i salg, nemlig at 20% af foredragsholderne holder 80% af foredragene. Athenas har nogle foredragsholdere, de prioriterer, og på samme måde har kunderne nogle, de prioriterer. Ergo får de travle endnu mere travlt, og dem der er gået i stå forbliver i stilstand.

Når markedet “går amok med at booke”, som det delvist var tilfældet på bagkant af Corona, så kommer “genbookings-effekten” også i spil. Det vil sige, at de foredragsholdere der i forvejen er synlige i markedet, hvad enten de er gode eller supergode, vil få bookingerne – selvom der sidder lige så gode eller endnu bedre foredragsholdere et opkald væk. Det handler om synlighed, kendskab og hardcore salg.  

Er det hensigtsmæssigt endsige retfærdigt?

Retfærdigheden i dette skal jeg undlade at udtale mig om, men fordelingen mellem den ultra-travle foredragsholder og den stillestående, når de er lige gode rent produktmæssigt er, at kunderne ikke altid får det bedste produkt. Jeg har mødt en del foredragsholdere, der har haft uger med +10 foredrag/ kurser/ workhops i november. Det siger sig selv, at kvaliteten ikke kan være i top hvér gang. En fordeling af foredragene spredt ud over flere foredragsholdere vil da helt klart være hensigtsmæssig.

Virkeligheden er bare en anden, og efter et år med Corona skal der forståeligt nok malkes, og foredragsholderne har svært ved at “takke nej” til foredrag, selvom de udmærket er klar over, at de har for meget om ørerne.

Så i min optik er travle foredragsholdere ikke nødvendigvis bedre foredragsholdere end dem der har mindre at lave.

For spørgsmålet – hvad er en god foredragsholder – er ikke så lige til. Er det foredragsholderen, der har travlt, fordi han er kommercielt dygtig – eller er det hende, der er den bedste oplevelse for deltagerne?
 
Indlægget er skrevet af Anders Gisselmann, One2speak

Kommende kurser for fordragsholdere

Lær at bygge et stærkt foredrag
Læs mere og se datoer 

Få succes som foredragsholder
Læs mere og se datoer

Vil du have gode råd til dit liv som foredragsholder?

Modtag vores nyhedsmail “FOREDRAGSHOLDEREN”

Recommended Posts