Fokusér på et foredrag frem for mange

For mange foredragsholdere kan det være en god idé at fokusere på ét enkelt foredrag, frem for at have flere forskellige.

For år tilbage skrev jeg en del om at skabe et “kioskbaskerforedrag”. Det gør jeg igen nu. Jeg kan nemlig se, at mange foredragsholdere kæmper med at konceptualisere deres foredragsprodukt, så det bliver relevant nok for den rette foredragskøber, så det har en aktualitet, en nyhedsværdi og vækker nok interesse i markedet til at blive, ja – en kioskbasker.

Hvert år er der foredragsholdere, der formår at lave et foredragskoncept, der rammer “et hul i markedet” eller “en tendens i tiden”. Nogle gange sker dette helt sikkert tilfældigt og andre gange er successen veltilrettelagt. Det er sket løbende i de 19 år jeg har lavet foredragskoncepter, og jeg har heldigvis selv været med til at skyde i den rigtige retning mange gange – ligesom jeg har skudt forbi og retningen er løbet ud i sandet, ofte fordi timingen har været forkert eller vi ikke har turde melde foredragsholderens pointer klart nok ud til verden.

I foråret 2018 surfede jeg rundt på Politiken.dk, da jeg pludselig stødte på en artikel om en ny bog, hvor begrebet pseudoarbejde blev iscenesat. Forfatterne til en ny bog stillede spørgsmålet, “Hvordan fik vi travlt med at lave ingenting”. Det var en af de overskrifter hvor jeg bare tænkte: “Wauv, der er den mand. Der bliver rift om både bog og foredrag. Der er simpelthen ingen der kan lade den provokation ligge. Genialt, intet mindre”.

Bogen var skrevet af antropolog Dennis Nørmark (billedet) og filosof Anders Fogh Jensen. Skæbnen ville at Dennis og jeg siden skulle komme til at have et tæt samarbejde og i dag ved jeg derfor, at min indskydelse viste sig at holde vand: Pseudoarbejde har været et fantastisk foredragstema og bogen har solgt fantastisk i Danmark og er udkommet på engelsk.Der har mildest talt været efterspørgsmål efter forfatternes foredrag. Pseudoarbejdes styrke er flere gange blevet bekræftet, bl.a. da Mette Frederiksen i sin åbningstale i Folketinget (igen) bragte begrebet pseudoarbejde på dagsordenen. I dag er ved de fleste hvad begrebet dækker over.

Alle foredragsholdere kan se på deres kommende eller eksisterende foredragskoncept og lave en hård vurdering: Er det skarpt nok? Er det relevant nok? Er det synligt nok? Løser det et problem og tilfredstiller det et behov? Kan det skabe et begreb og vil det være noget nogen vil snakke om? Vil nogen efterspørge dette foredrag eller bliver det en kamp for mig at sælge det?

Uanset om du ønsker at holde 15 eller 100 årlige foredrag, så kan du med fordel gøre dig umage med at trimme dit foredragskoncept, så du øger din chance for at få flere forespørgsler.

Indlægget er skrevet af Anders Gisselmann, One2speak

Pseudoarbejdet er et koncept

Kan du lave et foredragsprodukt, der faktisk er et koncept, så er du langt. Med pseudoarbejde ramte forfatterne ned i et kæmpe behov, nemlig behovet for at få re-tænkt måden vi arbejder på og indholdet i vores arbejde. “Hvornår fik vi travlt med at lave ingenting?”, spørger forfatterne Dennis Nørmark og Anders Fogh Jensen.

Havde de kaldt bogen/ foredraget for f.eks. “Frem tidens arbejdsmarked” eller “Sådan arbejder vi smartere”, var hverken bog eller foredrag næppe blevet så hypet, som tilfældet har været.

Vil du afholde foredrag baseret på et stærkt koncept, som arbejdspladserne har et reelt behov for at høre om og med større sandsynlighed efterspørger – eller vil du  markedsføre som du selv synes er interessante, men som der måske ikke er behov for? Svaret lyder enkelt, men ikke desto mindre udbydes der mange foredrag, som der i praksis ikke er købere til.

  • One2speak samarbejder med Dennis Nørmark, bl.a. om internationaliseringen af hans foredrag – se mere på https://dennisnormark.com

Recommended Posts