Er det raketvidenskab at lave et foredragsfirma?

”Det er jo ikke raketvidenskab at lave et firma, der holder foredrag”. Sådan er fotograf og foredragsholder, Jan Grarup, citeret for at have sagt i et interview til Ekstrabladet 17. marts 2021 ifm., at han har opsagt samarbejdet med sit foredragsbureau.

Et så skråsikkert udsagn om min tidligere metier, kan jeg ikke lade være med lige at kommentere på med et smil. For ja, umiddelbart kan det lyde, som om at han har ret. At få et CVR-nummer, lave en WordPress, få 300 foredragsholdere på siden og sætte nogle FB-annoncer i søen lyder som ganske overskuelig øvelse. Du bliver tilmed populær på den korte bane, for der er voldsom god energi blandt de udvalgte foredragsholdere, der indtil nu har kæmpet med at få foredrag i kalenderen. Du bliver med ét talk of the town og verdens fedeste – ikke mindst i dine egne SoMe-tråde vil opbakningen ingen ende tage.

Derfra stopper festen, temmelig brat endda. Når du efter 3 måneder erfarer, at de 290 foredragsholdere endnu ikke er blevet booket, og du har halvdelen af dem utilfredse i røret, så begynder dine søvnløse nætter. Du havde måske glemt at se på forskellen mellem booking og salg. Først efter at jeg selv er stoppet med at drive formidlingsvirksomhed, er det gået op for mig, hvor dårligt jeg har sovet i 18 år, fordi min dårlig-samvittigheds måler konstant har lyst rødt.

Jeg har stiftet eller været medstifter af 6 foredragsbureauer, hvis jeg tæller foredragsbureauet Athenas´ afdelinger i Norge, Sverige og Tyskland med. Jeg har prøvet at stifte et bureau organisk uden penge, og jeg har prøvet det med en stor pengetank i ryggen. Det er let at stifte et bureau men utrolig svært at gøre det rentabelt både for foredragsholderne og bureauet selv. Du er i konkurrence med en masse halvoffentlige aktører, der får tilskud og uagtet, at de fleste foredragsholdere er skønne mennesker, så er de selvfølgelig også direktører i Mig A/S, og er de presset på at betale huslejen, bliver dialogen og forståelsen hurtigt derefter.

Når vi ser rundt på danske foredrags- og formidlingsbureauer, så har mange af dem flere hundrede foredragsholdere repræsenteret. Jeg kender mange af disse foredragsholdere, og jeg husker, hvor begejstrede de var, da de fik deres profil oprettet – siden blev jublen vendt til frustration grundet manglende booking. Kendsgerningen i et formidlingsbureau bliver hurtigt, at 20% af produkterne står for 80% af omsætningen – præcis som det er mekanismen i mange andre kommercielle virksomheder.

Da jeg senest blev engageret til at stifte et foredragsbureau, var det på ryggen af et bureau, jeg selv var ved at bygge op. Vi havde midler nok, men jeg brugte store dele af de første måneder på at lave GDPR regler internt, med kunder og med alle foredragsholderne. Alt handlede om GDPR i medierne og få købere og deltagere ville signe up på nyhedsmail eller give os lov til at sende tilbud mv. Mange af de håndtag jeg tidligere, med stor succes, havde skruet på ved opstart af bureau, virkede ikke mere.

Selvom jeg havde 17-18 års erfaring med at opbygge bureau, var der så mange omstændigheder, der gjorde, at jeg efter et år så på min hustru og spurgte: ”Er jeg en mand, der er sjov at leve sammen med?”…. Jeg behøvede blot at se på hende. Samme dag indgav jeg min opsigelse, og jeg har sovet voldsomt meget bedre siden – også selvom mit arbejdsliv fortsat handler om at hjælpe foredragsholdere.

Raketvidenskab er det ikke at starte et foredragsfirma, men det nærmer sig, hvis man skal have maskinen til at lette. Skal jeg fremover stifte en virksomhed, hvor vi har det sjovt, gør vores kunder superglade samtidig med at vi tjener lidt penge til pensionen, så bliver det under ingen omstændigheder et foredragsbureau, jeg giver mig i kast med.

Anders Gisselmann