Foredragsmarkedet 2021

Aktuelle tanker til foredragsholdere

Offline-udgaven af foredragsmarkedet er nærmest stillestående. Hvad vil der ske herfra og hvad vil du som foredragsholder gøre for at overleve og udvikle din forretning? Ud fra de tendenser jeg ser primo februar 2021, giver jeg her et par bud.

 

“Jeg er tålmodig og har ikke travlt med at komme ud og holde foredrag igen. Jeg afventer egentlig bare, hvad fremtiden bringer”. Sådan sagde en foredragsholder til mig forleden og jeg forstår hende godt. Hvorfor sætte flere krydser i kalenderen lige nu. Med mindre du afholder online foredrag, så er din kalender for februar tom. Eller også bliver den det, når din kunde meget snart ringer for at flytte krydset, der er sat den 24. februar. Et kryds, der måske er blevet flyttet et par gange allerede.

Det er lige nu, at du som foredragsholder kan påvirke fremtiden i den retning du gerne vil – fremfor at afvente hvad fremtiden mon bringer. Det opdagede mange foredragsholdere allerede kort efter nedlukningen i marts 2020. Det er væltet frem med digitale webinars og resultatet her i februar 2021 er, at der bliver afholdt mange oplæg via Teams, Zoom, Duo osv. Jeg kender foredragsholdere der i øjeblikket har godt med bookinger. Samtidig har de aldrig haft mere tid sammen med deres børn, der leger i sneen rundt om dieselhakkeren, der står stivfrossen og føler sig aldeles overflødiggjort.

I 2020 bremsede efterspørgslen markant op på de traditionelle foredragsbookinger. Derimod steg efterspørgslen markant efter digitale indlæg. Coronakrisen vil uden tvivl betyde at foredragsmarkedet på kort sigt bliver mindre, og at online foredragene æder en del af foredragsmarkedet. Det synes jeg er rigtig godt, for markedet har været voluminøst og mange typer af præsentationer og indlæg kan med fordel afvikles online, både for økonomiens, -deltagernes og miljøet skyld. Når det er sagt, så er jeg fortat optimistisk på bilens vegne, om end dieselhakkeren har måtte lade livet. Foredragsmarkedet som vi kender det skal nok komme tilbage på et niveau, som mange foredragsholdere vil være tilfredse med. Jeg tror det sker hurtigere end vi frygter. En stor del af de foredrag der afholdes i Danmark har under 50 deltagere. At antallet af bookinger faldt så drastisk i 2020 skyldes ikke kun forsamlingsforbud, men at virksomheder og organisationer traf principielle beslutninger om ikke at købe foredrag mv. Markedet reagerede overdrevent på Regeringens udmeldinger i 2020. Alt var anderledes og ingen kunne med rette opponere. Den tendens vil være aftagende herfra, hvor vores indsigt er øget og vores behov for sociale aktiviteter, både privat ift. åbne foredrag og på arbejde iform af lukkede foredrag, synes at være ret markant. 

Lige nu er det meget afgørende om alle foredragsholdere afventer markedet – eller påvirker markedet. Hvis alle har holdningen om at vi afventer, ja så vil online foredrag æde flere og flere bookinger i fremtiden, for så glemmer køberne ganske enkelt, at live foredrag er bedre, hvis de ellers mener, at det er tilfældet. Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg elsker live foredrag og fortsat synes, at de digitale forsøg på at lave foredrag, har yderst trange kår. De digitale ydelser kan noget andet – og måske er det nok for markedet. Det er som bekendt markedet der bestemmer og derfor er det særdeles vigtigt, at vi proaktivt påvirker markedet nu.

Jeg vil ikke spå om, hvorvidt mulighederne for foredragsholdere åbner sig markant i april, juni eller september, men har denne opfordring: Vær klar. Stop med at afvente markedet. Stop med at vente på, at dit bureau ringer med en booking eller sætter et åbent foredrag op for dig. Kom i gang med at sælge og markedsføre dine ydelser. Tag dig selv seriøst. Lad være med at lade dine digitale ydelser koste halvdelen af dine live ydelser. Markedet har penge og mange foredragsholdere har haft held til at fastholde deres offline priser på deres online ydelser. 

Sælger du (det rigtige) eller afventer du markedet?
Mere end nogensinde før er det essentielt, at du selv tager ansvar for at eksponere din tilstedeværelse. At du gør købere og deltagere opmærksom på, at du har et aktuelt og behovsdækkende produkt og at de kan opleve dig på disse kommende datoer – der og der – enten digitalt eller ude i virkeligheden. Under Finanskrisen sov mange af de dengang etablerede bureauer og foredragsholderne. Nye bureauer kom til og mange foredragsholdere udnyttede krisen til at få deres gennembrud. F.eks. var det efter Finanskrisen at tidens største foredragsaktør, Athenas, for alvor fik succes. I 2020 har foredragsarrangøren Tikko, formentligt taget yderligere markedsandele fra åbne udbydere som FOF og AOF. Jeg ser, at nogle foredragsbureauer slet ikke har ændret deres udbud det forgangne år, mens en aktør som Youandx.com, der i høj grad satser på digitale ydelser, formentligt har fået noget godt ud af at vise mod til at ændre den traditionelle bureaumodel. 

Slut november havde jeg en uge hvor jeg forskellige steder i landet, helt i tråd med coronareglerne, overværede fem foredrag med ca. 300 deltagere på hvert af dem. I samme uge ringede flere markante foredragsprofiler og spurgte om alt bare var dødt. Og svaret var: “Nej, du har de forkerte samarbejdspartnere”. Satser du ukritisk på, at et bureau sælger dine foredrag eller at en arrangør sælger billetter til dine åbne foredrag, så vil der være himmelvid forskel på hvad resultatet bliver. Se dine samarbejdspartnere efter i sømmene. Sælger de klovne og børneteater med den ene hånd, så skal du vurdere hårdt, hvorvidt de sælger foredrag og digitale indlæg med den anden.

Online og/eller offline foredrag
Skal indtægter fra dine foredrag udgøre en væsentlig del af din indtægt, så skal du overveje at have en online ydelse. Den kan du aktuelt meget lettere afsætte end et foredrag og det er langt fra for sent at komme igang. Online indlæg er selvfølgelig kommet for at blive. Bookingerne på de fysiske foredrag er begyndt at komme, men Regeringen skal åbne landet meget mere, før det for alvor bliver sjovt igen. Og har du fremover en god variation mellem live -og digitale foredrag, så vil du stå stærkere. Du vil kunne tilbyde dine eksisterende kunder og potentielle købere end større fleksibilitet og nemmere møde deres behov.

Dit udbud af foredrag/kurser
I en periode frem vil deltagerantallet være af afgørende betydning. Kan du holde afholde kurser, skal du måske have mere fokus på dette lige nu end på dine foredrag. Specielt når vi taler lukkede foredrag til afholdelse ude på arbejdspladserne. Her vil der nok gå længe før vi må fylde kantinen til et foredrag med 200 mennesker. Men 10-15 deltagere på et kursus, det er snart aktuelt igen og økonomien på en kursusdag vil for de fleste være bedre, end hvis du holder ét foredrag på en dag.

 

Jeg krydser mine korte arme og ben for at Regeringen i løbet af marts løsner jerngrebet. Hvis det ikke sker, så kommer mit næste indlæg nok til at handle om en helt ny tendens: UDENDØRS FOREDRAG 🙂

God vind med at komme tilbage i kampen.

 

5. februar 2021
Anders Gisselmann, Foredragsrådgiver
Foredragsholder.dk // Andersgisselmann.dk