Skip to content

Find din niche som foredragsholder

At finde en niche som foredragsholder, kan give dig en række markante fordele. Det vil gøre din kommunikation, salg og markedsføring mod dine købs -og målgrupper langt mere effektiv. Samtidig vil det blive lettere for dig at få PR, positionere dig markant og på sigt skabe dig et markant brand som foredragsholder.

At finde en niche er specielt interessant for dig, der har et bredt foredragsemne som f.eks. motivation, stress, arbejdsglæde, ledelse, forandring o.lign. Det betyder nemlig, at du står i en situation, hvor du har mange konkurrenter, der konkurrerer om at løse de samme kunders udfordringer – ofte med de samme værktøjer, som du selv råder over.

Du kan med fordel fokusere på at forfine både dit emne og din målgruppe, så du i stedet for at skyde med tilfældige spredehagl, ramme dine købere med skarpe projektiler lige i bulls eye.

Et eksempel på fokusering

Lad os antage, at du holder foredrag om motivation. I så fald har du rigtig mange konkurrenter. Min anbefaling er, at du sætter dig ned en hel dag, en uge, eller hvad det kræver for dig, og udelukkende brainstormer på, hvor du rent faktisk har dine styrker, og hvad du brænder for at holde foredrag om. Du kan med fordel få andre til at hjælpe dig med at udpege disse. De områder hvor andre mener, at du har styrker – og du selv er enig i dette – det er formentligt de områder, som du bør fokusere på. Bruger du andre til at sparre med dig, skal det være personer, der ærligt tør udfordre dig.

Næste skridt kan være at lave en realistisk vurdering af emnet. Er der købere til emnet/ foredraget. Hvis du finder frem til at dit fokusområde skal være motivation af offentlige ansatte, så skal du spørge dig selv, om der vitterligt er et behov hos de offentlige virksomheder, for at købe foredrag, der kan motivere deres ansatte? Det må man sige, at der helt sikkert er.

For dig betyder dette, at du skal et niveau længere ned i det, som jeg har valgt at kalde ”Niche-modellen”. Du starter med et helt overordnet emne, og snævrer det løbende ind, så du til sidst nærmest er i tvivl om, hvorvidt der i det hele taget er en målgruppe for dit foredrag.

Nedenfor kan du se et eksempel på brug af modellen med udgangspunkt i emnet motivation:

Niveau 1
Overordnet emneområde:
Motivation

Niveau 2
Overordnet målgruppe:
Motivation af medarbejdere

Niveau 3
Fokuseret målgruppe:
Motivation af offentlige medarbejdere

Niveau 4
Fag-fokuseret målgruppe:
Motivation af offentlige medarbejdere i hjemmeplejen

Niveau 5
Detail-fokuseret målgruppe:
Motivation af SOSU assistenter

Niveau 6
Geografi, køn, alder mv.:
Motivation af  SOSU assistenter i Jylland

Niche-modellen for foredragsholdere (Anders Gisselmann, 2009)

Ovenstående eksempel tager udgangspunkt i foredragsholderen Anna, der ønsker at holde foredrag/ peptalks om motivation. Anna har ingen erfaring med at arbejde med ledere, så den første indsnævring hun laver er, at det er medarbejdere, som hun gerne vil i marken og motivere.

Hele sit liv har Anna arbejdet indenfor det offentlige, og et medlem fra hendes netværk har fortalt hende, at der er stor forskel på, hvordan der arbejdes i private – og i offentlige virksomheder. Hun beslutter, at det er offentlige medarbejdere hun vil motivere.

Offentlige ansatte er der rigtig mange af, ergo må der være mange andre foredragsholdere, der går efter dette segment, tænker hun. Mon ikke jeg skal indsnævre yderligere?, er hendes refleksion.

Annas mand er ansat i den samme kommune, som Anna længe har været ansat i. Han er leder af den lokale genbrugsstation, og ud fra de røverhistorier han fortæller, så er det en helt anden tone og et helt andet arbejdsmiljø, der hersker på genbrugsstationen, end den hun er vant til fra hendes afdeling.

Hun indsnævrer derfor sit område i retning af en bestemt gruppe af offentlige medarbejdere – nemlig dem i hjemmeplejen. Hun har selv været mellemleder af to forskellige afdelinger i den kommunale hjemmepleje og har i en årrække skulle motivere medarbejderne.

Anna er nu langt med at indsnævre sit område – motivation. Hun beslutter sig for, at hendes målgruppe er medarbejdere i hjemmeplejen. Hun håber, at indsnævringen betyder, at hun nu lettere kan kontakte de rigtige medarbejdere i forskellige kommuner. Hun har fundet ud at købegruppen er ledelsen i hjemmeplejen.

Anna kunne også have valgt at gå endnu et skridt ned i niche-modellen. Hvorvidt dette er nødvendigt, er ofte et spørgsmål om, antallet af konkurrerende foredragsholdere – og antallet af potentielle købere. Ser man på eksemplet her, så er det slet ikke nogen dårlig ide, at have en så defineret målgruppe som niveau 5 viser, for der findes rigtig mange SOSU assistenter der skal motiveres, og hvis du går direkte ud og fortæller købegruppen, at du er ekspert i at motivere SOSU assistenter, så vil du have en enorm fordel i kampen mod dine konkurrenter, der fortæller om motivation uden at have defineret en målgruppe.

Anna har muligheden for at indsnævre yderligere i sin målgruppe. På niveau 6 kan hun f.eks. fokusere på et geografisk område, køn, alder osv.

Set ud fra min stol, har Anna gjort det helt rigtige. Hun har fundet sin niche med udgangspunkt i noget hun er god til, og formentligt også noget hun er villig til at blive endnu bedre til. Hun har både en praktisk og teoretisk erfaring, som giver hende et forspring i forhold til hendes konkurrenter.

Det er en meget vigtig pointe, at du skal være kompetent på det område/ den niche du vælger – ellers bliver du meget nemt en døgnflue. At have en langsigtet og unik strategi som foredragsholder, virker langt bedre, end hvis du løber efter en ny bold, hver gang et nyt super trendy emne melder sig på banen. Der er mange der løber rundt og skyder til nye bolde konstant, uden at vide i hvilken retning målet står. Hvis du fokuserer længe nok, vil du stå alene i den modsatte ende af banen – en meter fra mål, og få netmaskerne til at synge, hvér gang du skyder.

Find et unikt emne – som bliver DIT niche emne

Hvis du ikke mener, at det rigtige for dig er, at indsnævre din målgruppe, så kan du i stedet gå målrettet efter et emne, som du tror på vil blive stærkt efterspurgt i fremtiden, og hvor du kommer til at fremstå som ”opfinderen” af emnet.

Også når du vælger emne, skal du være realistisk omkring din købegruppe. Jo flere foredrag du ønsker at holde, jo mere realistisk skal du være omkring dit emnes potentielle købegruppe.

Det nytter selvklart ikke noget at vælge emnet ”Tropiske fisk”, sat ind i niche-modellens niveau 6. Foredrag om tropiske fisk for mandlige SOSU-assistenter i Nordjylland, lugter ikke rigtig af succes.

Adskillige foredragsholdere har de senere år bevist, at der kan skabes nicher både på emnet og på målgruppen.

Pseudoarbejde – Dennis Nørmark
Mellemleder – Anette Bengtson

Min konklusion er således, at alt den tid du investerer i at finde din niche, (når du går i gang som foredragsholder eller i en re-branding proces), betaler sig hjem mange gange i det lange løb. Det kræver at du finder ud af hvad du brænder for at holde foredrag om, hvor i dette felt du har dine styrker, sætter dig et realistisk mål, lægger en plan for at nå dette, og så ellers knokler røven ud af bukserne for at indfri dette.

Artiklens forfatter:
Anders Gisselmann
One2speak A/S

Kommende kurser for foredragsholdere

Forfatter og foredragsholder
Læs mere og tilmeld dig her

Byg et stærkt foredrag
Læs mere og tilmeld dig her

Få succes som foredragsholder
Læs mere og tilmeld dig her

 

Få gode råd til dit liv som foredragsholder

Modtag vores nyhedsmail “FOREDRAGSHOLDEREN”